simple as that

En ganska känslig sak för de flesta är lön och betalning. Inget man gärna pratar om men ibland måste...
De flesta ser det som en självklarhet att betala för tid, arbete, kunskap och material då det gäller jobb som bilmekaniker, elektriker och snickare.
Men då det gäller mer kreativa jobb men som också kräver samma tid, arbete, kunskap och material blir det helt plötsligt andra regler. Även om det inkluderar service och extra engagemang många gånger. Det är verkligen ett jätteroligt jobb, men det är också ett sätt att använda sin utbildning och sina talanger för att leva på. Saker och ting kostar pengar, även för mig och andra som jobbar med kreativa jobb exempelvis makeup artist, frisörer, stylister, konstnärer och fotografer. Inget är gratis, allra minst tid.
Ibland är det värt att jobba utan betalning om det ger något annat; bilder, referenser eller nya kontakter.

De flesta gånger har personer respekt och full förståelse för det! Men andra gånger måste man nästan lite skamligt förklara sig varför man ska ha betalt...! Det kan kännas lite jobbigt att behöva förklara och nästan ursäkta sig för att ta betalt för jobbet man gör.
Lite konstigt om man tänker på det.. Allt kostar som sagt, även min hyra och min mat.
 
Jag träffade en annan frisör förra veckan och vi pratade allmänt om branschen. Sedan säger han att han brukade jobba mer med make up förut men slutade för han orkade inte ta betalningsfrågorna varje gång, så han ledsna. Vilket gör mig lite modfälld att höra då jag fick intrycket av att han var väldigt duktig med make up, och även hår.

Så jag vet att jag talar för fler än bara mig.

Bilden säger ganska mycket,


 

Kommentarer
Postat av: moster karin

vid förfrågan, säg direkt vad det kostar. "ja, jag har tid att klippa dig på lördag det kostar X kr". sätt villkoret direkt. stå på dig och ta ordentligt betalt för det är dina tjänster värda!

Svar: Tack så mycket! Det var snällt sagt! Ja jag har lärt mig att man måste vara extra tydlig :)
Christina Svedberg

2012-12-20 @ 12:51:11
Postat av: Karin

Det skönt att höra att den yngre generationen är klok. Jag lärde mig nyttan med tydlighet ganska sent. Inte förra veckan men...sent. Jag hade probs med betalning för det jag sydde. Nu säger jag 300 kr/timme eller ge mig ett barnbarn ;)

Svar: Men bättre sent än aldrig :) Haha, bra sagt!! Alldeles rätt :)
Christina Svedberg

2012-12-21 @ 06:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0